Láng György Géza

A Bakonyban portyáztak az orgona lordjai

Rákász Gergely koncertorgonista az orgona lordjainak kíséretében járta be vidékünket. Május 5-én a veszprémi piarista templomban, 11-én az ajkai belvárosi templomban, 13-án a várpalotai Nagyboldogasszony templomban adott nagy sikerű hangversenyt.

 

„Az Orgona Lordjai olyanok a hangszer történetében, mint egy-egy bíbor színű könyvjelző az örökkévalóság enciklopédiájában. A kötet Bachnál természetesen minden évben kinyílik, majd jobban és kevésbé ismert mesterművek között lapozgatunk, a bravúros átiratok pedig mindig más, nem orgonaszerzőt emelnek a lordok közé. A koncert tehát egyszerre kínál jól ismert klasszikus muzsikákat, friss érdekességeket, és meglepő élményeket a hangszerek királyának udvartartásából” – írja műsorajánlójában a művész honlapja.

A Lords of the Organ sorozat immár második évadát jegyzi. A koncepció változatlan, a műsor azonban teljes egészében megújult. Rákász Gergely különleges elektromos orgonája a hangszer legnagyobb szerzőit, és örökéletű műalkotásaikat állítja színpadra ezekben az években.

Idei összeállításában kerek évfordulók köré építette fel műsorát a koncertorgonista. Antonio Vivaldi 340 éve született. Az idei Lords of the Organ hangversenyek ezért több műsorszámmal is körülrajongják az olasz mestert. A hallgatóknak a koncertet hallgatva talán kedvük támad felkapni egy maszkot, elveszni a velencei forgatagban, nem tudva, hogy a következő sarkon vajon Isten talál-e rájuk a szépségben, vagy Casanova. Bach, mint minden évben, idén is műsorra került, a szintén évfordulós Debussy, Rossini, Joplin és Bizet művei pedig alkalomszerűen színesítik a műsorokat.

Az idén 120 éve született George Gershwint a billentyűsök méltón ünnepelhetik ikonikus darabja, a Kék Rapszódia műsorra tűzésével. Rákász Gergely 2010-es teljes zenekari és zongora átirata orgonára első volt a világon. Az akkori „Egy koncert kékben” látványkoncerteket a Rapszódiával közel harmincezren nézték meg Európa-szerte. A zenetörténeti narrációból kiderült, miképp lehet az, hogy Gershwin az újságból tudta meg, hogy komponálni fog, hogy végzett végül rekordidő alatt, és hogy vajon kék-e a Kék rapszódia.

Rákász Gergely Veszprémben előadott műsorát Vivaldi Négy évszakának Tavasz tétele nyitotta. Következett az elmaradhatatlan Bach, a légies könnyedségű Air a D dúr szvitből. Kevésbé közismert, de jelentős, a mai popzenére is nagy hatással bíró szerző, Pachelbel Ünnepi kánon című műve került sorra, majd egy szvit, amit Bizet Carmenjének két legnépszerűbb áriájából komponált össze Rákász. Utána Debussy Holdfény tétele ringatta édes-bús, nosztalgikus hangulatba a közönséget. A koncert utolsó darabja a jubiláló Gershwin Kék rapszódiája volt, amit vastapssal jutalmazott a közönség.

Ezek után a ráadás sem maradhatott el. Grieg Peer Gynt című művének Reggeli hangulat tétele volt az első jutalom, ami után még mindig nem távozhatott orgonája mellől a művész. A nálunk inkább gyerekdalként és paródiaként ismert János bácsi a csatában, azaz a When Johnny came marching home Lemare átiratában méltó zárása volt a közel két órás, a közönséget eközben unatkozni pillanatokra se engedő koncertnek.

 

Talán ez is tetszik...

Comments are closed.